fläskfilegryta

Fläskfilegryta med sparris, svamp och grädde 4 pers


500 gram fläskfile
1 gul lök
300 gram färska champinjoner
1 burk inlagd sparris
2 röda paprikor
1 msk smör el margarin
2 kryddmått svartpeppar
salt
1 tsk mejram (jag hade i mer)
1-2 vitlöksklyftor
1 1/2 msk vetemjöl
5 dl vispgrädde


gör så här:


putsa filen och skär den i skivor som bultas ut lite lätt
skala och hacka löken
strimla paprikorna,sila av sparrisen ( spara lagen till såsen)
bryn fläskfilen i ett stekjärn och krydda med salt peppar och mejram
lägg därefter köttet i en gryta

fräs paprika, lök och champinjoner och lägg sen över det i grytan
tillsätt sparrisen
pressa i vitlök och strö över mjölet i grytan och rör om
tillsätt sparrislagen och grädden och låt grytan puttra 5-20 min
köttet blir mörare ju längre det står och puttrar

servera med kokt potatis, sallad, bönor och gele

jag hade pommes till och det gick lika bra
ris funkar säkert det oxå.

JÄTTEGOTT



BILD: lånad från matklubben.se

Kommentarer
Postat av: Nathalie

1 år och 2 månader sen som jag slutade med kött:)

2009-08-14 @ 13:05:05
URL: http://vegetarianen.blogspot.com
Postat av: Frida

It sounds delicious....tack for receptet.....I will definitely try this one in the near future. "smile" Pretty easy and good. That's my style.

2009-08-15 @ 07:18:08
URL: http://abbagals.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0