fyllt franskbröd

Igår när jag kom hem så fixade jag till en *typisk lördagsrätt* Inte middag men ändå nåt sådär lagom gott just en helgkväll! men eftersom jag var så trött och seg igår så orkade jag inte lägga in receptet.
Idag däremot känner jag att jag har mer ork :) solen e ju framme just nu och det kan ju betyda mycket på ens humör, känns lite som det ska bli åska idag oxå? Men jag hoppas såklart inte det!
Fyllt franskbröd var i alla fall jättegott och jag har hittat receptet inne på matplatsen


4 pers

1 lantbröd eller liknande (runt eller avlångt) jag hade ett runt
500 gram blandfärs
1 lök
2 vitlöksklyftor
10 soltorkade tomater (mina var i olja)
1 burk krossade tomater
1 dl blandade oliver,svarta och gröna
125 gram mozzarella
150 gram riven ost
salt
peppar
2 msk torkad basilika eller en kruka färsk
1 gnutta socker
smör/margarin att steka i


Gör så här:


Hacka lök, vitlök och tomaterna. Stek färsen med löken och tillsätt sen de krossade tomaterna,soltorkade tomater och basilika, låt puttra i ca 10 min och smaka sen av med salt, peppar, och socker. ställ åt sidan en stund.

skär av ett lock på brödet och gröp ur tills det återstår 2 cm runt om, Hacka oliverna och skär mozzarellen i småbitar. Blanda ner riven ost, mozzarella och oliver i köttfärsblandningen och fyll brödet med detta.
Lägg på locket och klä sen in brödet i foliepapper och grädda brödet i 175 grader i ca 30 minuter tills det är genomvarmt.

skär upp och servera med en god fräch sallad.

Tyvärr glömde jag fota under tiden jag gjorde allt men fick med en bild på brödet när det var klart.




gott var det men nästa gång jag gör detta så ska jag ha ett avlångt bröd, tror att det är lättare att skära i ett sådant, annars var det en perfekt fredags/lördags kvällsrätt!  och köttfärsen blev jättegod!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0