fredagen snart slut!

Ja nu var snart denna dagen slut! fy sören vad det går snabbt när man är ledig!! fattar inte varför det ska vara så?? kan det inte gå lika fort när man jobbar eller kanske vice verca?
Idag blev jag himmla glad i alla fall när Denise kom hem och satte sig och gjorde läxor utan en massa TJAT!! :) **vad har hänt? tänkte jag** men nej INGET hade hänt, hon tog bara hennes och mitt prat på allvar för nån vecka sen där jag förklarade att hon verkligen måste försöka satsa på skolan och inte strunta i lektioner som hon har gjort innan.
Vi får väl se hur det utvecklar sig? jag hoppas verkligen att hon fortsätter i samma stil resten av terminen som hon har börjat terminen.

Idag blev det god mat här hemma, inbakad fläskfile med rösti, gorgonzolasås och sallad. *SMASKIGT VÄRRE*




Receptet hittade jag på matklubben.


4 pers

ca 500-600 g fläskfile
salt o svartpeppar
1 pak smördeg
1 ägg uppvispat

Fyllning:

200 gram färska champinjoner
2 dl creme fraice
2-4 msk persilja
salt
peppar

sås:

3 dl creme fraice
75 gram gorgonzolaost
salt
peppar

stuvningen:
Börja med att göra fileen ren från hinnor och stek den sen i panna hel, krydda med salt o peppar.
gör stuvningen under tiden fileen bryner i pannan.
ansa och skiva de färska champinjonerna, hacka persiljan
bryn svampen tills all vätska har försvunnit
blanda ner creme fraice och låt allt bli varmt.
häll i persiljan och ev en pressad vitlök
salta och peppra


sås:
blanda creme fraice i en panna och låt allt bli varmt, salta och peppra

Lägg ut smördegen på en bakpappersklädd plåt
lägg på fläskfilen och skär en skåra längs med hela fileen
fyll skåran med stuvningen och det som inte får plats kan man lägga uppepå eller längs med sidorna utav filen.
packa in den med smördeg och försök göra det så tätt som möjligt.
pensla med ägg
200 grader i ca 35 minuter

servera med rösti och sallad


skivade goda champinjoner!


stek fileen hel i en panna



gör en stuvning på champinjoner, persilja,creme fraice och kryddor ( jag hade även i lite rökt strimlad skinka)



gör en sås på creme fraiche, gorgonzolaost, salt och svartpeppar



baka in fileen och fyllning i smördeg



grädda i ugn 200 g i ca 30-40 min




SMAKLIG SPIS!!!


ett gott recept som jag kommer göra fler gånger, dock gillade inte denise såsen men den är kanske lite *vuxen* om man säger så? Inte alla som gillar mögelost ju! Själv tyckte jag att detta var ett riktigt FEST-recept och det smakade UNDERBART!

Men mest glad över denna dagen är jag över att Denise börjar ta tag i sina studier..fredag idag men ändå ville hon sätta sig för att plugga!




Hoppas,,hoppas,,hoppas bara att hon håller detta i schack nu!! , så att det inte bara är en engångsförteelse??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0