krabbelurer

Mmm...ett litet roligt namn kan jag tycka men så goda dom blev och det var första gången jag testade mig på detta, inga konstigheter alls faktist, även om jag var lite rädd för att dom skulle brännas vid i järnet, men man får helt enkelt testa sig fram med värmen på spisen.
Detta recept hittade jag inne hos www.kryddburken.se
Väldigt smarriga var dom men kan tänka mig att äta dom lite sådär halvljumma med vaniljglass, så jo detta kommer nog bli en favoritefterrätt till sommaren ;)) NÄR DEN VÄL VILL KOMMA!!
så här vackra blir dom



Denise tyckte att det liknade plättar och jo det gör dom väl men lite tjockare än plättar
påminner lite om sockermunkar kan jag tycka, men jag hade lite problem med att få sockret att fästa på dom?
Får kanske ta och fråga Linda på kryddburken hur man går till väga för att få fast sockret.

ca 20-25 st

2 ägg
1 1/2 dl strösocker
2 1/2 dl mjölk
5 dl vetemjöl
3 msk bakpulver
3 msk vaniljsocker
2 mogna bananer (inget måste)

vispa ihop ägg och socker till en jämn smet
blanda alla de torra ingredienserna och blanda om väl
häll i mjölken i ägg/sockerblandningen och vispa slät
rör ner mjölsorterna och vispa till en slät deg
Mosa sen två mogna bananer och vispa ner dom i smeten så slätt som möjligt.
stek sedan krabbelurerna på låg värme (så att de inte bränns) här får man testa sig fram och jag använde ett plätt-järn till mina krabbelurer och det funkade jättebra.
använde ca 2-3 msk till varje krabbelur.
vänd dom i lite socker när de är klara ( det var här jag tyckte det var svårt att få sockret att fastna)



VÄLDIGT MUMSIGA NÄR SÖTSUGET SÄTTER FART PÅ KROPPEN!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0