Laxgryta

Idag har vi då ätit en laxgryta med franska örter, Mr D och Denise gillade det skarpt men jag tyckte att jag hade fått i lite för mycket salt, så nästa gång får jag nog vara lite mer sparsam med det, jag hade potatismos till men jag kan tänka mig att det säkert är lika gott med kokt eller pressad potatis :)
Här kommer i alla fall receptet till 4 pers

4 portionsbitar lax
2 dl creme fraiche
4 dl grädde
2 dl vatten
2 köttbuljongtärningar
6 tsk senap (jag hade dijonsenap)
1 pak provencalska kryddor (finns i frysdisken bland grönsaker)

GÖR SÅ HÄR:

blanda ihopa grädde,creme fraiche,vatten,tärningarna,senap och örterna
och låt koka upp
Dela laxbitarna i lite större kuber
lägg ner dom i gräddblandningen och låt sjuda i ca 10 min, jag hällde även i lite gröna ärtor mot slutet för att få lite mer grönt i grytan.
salta efter behag

Servera med potatismos, kokt potatis eller pressad potatis

Blev tyvärr ingen bild idag men som sagt det var väldigt lättlagat och gott ( om där varit lite mindre salt) ;)
passar jättebra när man inte har tid eller ork att stå vid spisen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0