ost och skinkpaj




Det var denna som luktade så ljuvligt gott i hela köket för någon timma sen och den smakade hur bra som helst oxå ( ja jag har faktist ätit av den idag :)) och den var lätt att fixa ihopa och i en paj kan man ju nästan slänga i precis vad som helst men ost och skinka går ju alltid hem hos de flesta.
En sån här kan man lätt dela på tre pers tillsammans med lite sallad men eftersom Fredde är här så blev det att vi fick dela den på 4 och det gick lika bra det.

Detta behövs till denna pajen:

2 dl vetemjöl
100 gram margarin
2 msk vatten

baka ihopa dessa ingredienser till en deg ( min blev ganska kladdig så jag tog en skvätt extra mjöl)
tryck ut degen i en smord normalstor pajform.
Låt den vila i kylen under tiden du förbereder fyllningen.

fyllning:

200 gram rökt skinka
1 gul lök
1 tomat

stanningen:

3 ägg
1 dl mjölk
1 dl creme fraiche
1 1/2-2 dl riven ost (jag hade cheddarost) men går lika bra med annan smakrik ost :)
muskotnöt
salt och svartpeppar

strimla skinkan, hacka löken och dela tomaten i småbitar
varva allt i pajformen

blanda ihop allt till stanningen och smaka av med kryddorna, häll detta sen över skink,lök och tomaterna
grädda i 200 grader i ca 30 min

Sen är det klart att äta, men jag brukar avvakta en stund så pajen får svalna av sig en smula.




Ja det var det de..så får vi se vad annars man hittar på imorgon? för imorgon ska Denise och jag köra ut lite, måste bara komma hemmifrån nu för nu är man ganska rastlös på att bara gå här hemma.
Även om man får saker gjorda så är det ju inte därför man enbart har semester :)
Ibland vill man ju även hitta på något, vi kör väl ut och shoppar antar jag, tar en fika någonstans och bara går och lullar.

Jag har lite spänningshuvudvärk ikväll, kan det vara åska på G?  icsh..hoppas inte!
men vädret har ju varit ganska fint nu på kvällen, men det kan ju vara fint även på dagen :)
EN DAG I TAGET!! :))

PÅ ÅTERSEENDE


Kommentarer
Postat av: lisette

haha ingen liten lindhekepp här inte. :P

vad god pajen ser ut :FD

2011-06-21 @ 22:01:29
URL: http://lajsette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0