Enkel variant på Dillkött!

Ja egentligen ska man väl använda kalv eller lammkött när man gör Äkta dillkött? men varför ska man alltid komplicera till allting om man nu kan göra det lite lättare för sig men ändå få den där härligt goda dillköttssmaken?
Detta recept hittade jag inne hos www.ensidamedmat.se  och jag ångrar verkligen inte att jag testade detta!!!
SÅÅ UNDERBART GOTT!!!  smakade precis så som jag minns att jag ätit dillkött innan ;))



Detta behövs till 4-6 portioner.

1 kg fläskkött ( jag använde 600 gram fläskfile, 2 kycklingfileer och 2 benfria kotletter )
1 paket frusen dill ( finns i frysdisken i de flesta affärer)
8 dl vatten
2 1/2 kött eller kalvbuljongtärningar (jag hade kött)
5 dl grädde
ca 2 msk ättika 12 % ig
ca 3-4 msk strösocker
salt och vitpepper
maizena för redning ifall såsen är tunn.

GÖR SÅ HÄR:

Börja med att skära köttet i lagom stora bitar
bryn köttet snabbt i en stekgryta



( här saltade och pepprade jag en aning )

När köttet har brynts klart så häll på vattnet och smula ner buljongtärningarna
låt koka i buljongen i ca 40 minuter, (skumma av om det behövs)



(köttet i buljongen)

Häll sedan i grädden och smaka av med ättika,socker,salt och peppar
låt sjuda ytterligare en stund och häll slutligen i dillen.
ev får man göra en redning på maizena och kallt vatten för att få såsen lite tjockare.

SÅÅÅ ENKELT OCH SÅÅÅ GOTT OCH KÖTTET SMÄLTER I MUNNEN PÅ EN!!

SERVERA MED KOKT POTATIS/ KOKT RIS OCH KOKTA MORÖTTER


Kommentarer
Postat av: lisette

på ellos :P 19 kr för två stycken tror jag det var.

2011-03-08 @ 21:21:24
URL: http://lajsette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0