färs och vitkålsgryta

Denna synen mötte mig när jag kom hem från Ikea

;)) Mmm..Bob gillar tydligen att sola för här har han ju snott mattes solsäng

(grannens hund det där)

Och visst har det väl varit ett helt underbart väder och som jag sagt tidigare, man blir bara så glad i hela kroppen.
Jaja..jag tog mig en tur till Ikea där jag handlade ett överkast, lite burkar o annat men inte det jag egentligen åkte dit för, (rullgardiner) jag hittade helt enkelt inga som jag fastnade för så jag gick o kollade på allt annat istället, och jaa så brukar det bli när jag kör ut för att handla nåt speciellt...jag kommer alltid hem med allt annat än just det! :) jag körde även inom Jysk och sen till Rusta men inte där heller hittade jag fina rullgardiner, så det får helt enkelt vara tills vidare!

När jag kom hem så fixade jag med middagen på en gång och idag höll jag mig till menyn *L* färs och vitkålsgryta blev det idag och det var himmla gott så det kommer jag klart göra fler gånger!

RECEPT HÄR:

600-700 gram fläskfärs eller skinkfärs (jag hade fläskfärs)
ca 700 gram finstrimlad vitkål
2 köttbuljongtärningar
1 msk kinesisk soya
3-4 lagerblad
10-12 kryddpepparkorn
10 dl vatten
salt/peppar
margarin att bryna i
maizena för att ev reda till tjockare konsistens


Börja med att strimla vitkålen
bryn kålen i en rejäl klick margarin i en stekgryta
När kålen fått lite färg så lägg i färsen och bryn den med kålen
hacka med en trägaffel så att färsen smular sig
häll på soya,tärningarna,lagerblad,kryddpeppar och sist vattnet
salta och peppra efter smak 


låt puttra på svag värme tills potatisen är klar.  

Servera med kokt potatis,inlagd gurka och lingonsylt

MUMSIGT


Nu ska jag ta och hänga upp en maskin tvätt och sen är det lite tv för mig som gäller.
ha en skön fortsatt dag/kväll alla där ute :))


Kommentarer
Postat av: Jayne

Mmmmmm det är underbart väder. SÅ härligt. Men jag ser att det ska bli sämre till helgen och sen bättre igen..efter. VAAAAA...typiskt.

Jag som vill kunna sitta ute och bara njuuuuuta. bläää. Hoppas de har fel.

2010-04-14 @ 21:18:35
URL: http://jayne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0