ett recept från matplatsen!

EN VÄLDIGT GOD HELG-MIDDAG! CA 4 PERS


600 gram grytbitar av fläsk ( jag använde fläskfile)
margarin till att bryna köttet
1 tsk salt, 1 tsk vitpeppar, 1 tsk svartpeppar
2-4 dl buljong
1 purjolök
1 röd paprika ( jag hade inte det hemma så jag använde lite soltorkade tomater istället)
1-2 bananer

Sås:

1 msk margarin
1 tsk curry
1 tsk paprikapulver
2 msk vetemjöl
2 dl av buljongen
2 dl vispgrädde
200 gram paprikaost


Denna osten använde jag och den var SUPERGOD i sås!

 

GÖR SÅ HÄR:

 

Bryn köttet och krydda med salt och peppar ( eller som jag, börja med att skära bort fett och hinnor och skiva köttet i mindre bitar)

Efter att köttet är brynt så lägg över det i en gryta och slå på buljong så att det täcker köttet ( jag använde en kötttärning till 4 dl vatten)

Låt det puttra i ca 20-30 minuter

Ansa under tiden purjolök och paprika och skiva bananen

Lägg köttet i en ugnssäker form och sen över med purjlök, paprika och banan

 


fläskfile,purjolök och soltorkade tomater

gör såsen:

smält smör, blanda ner curry och paprikakrydda...rör i 2 msk vetemjöl och spä sen med 2 dl buljong och 2 dl grädde...låt koka upp ett par minuter.
ta såsen från plattan och smält ner paprikaosten. smaka av! SÅÅÅÅÅ GOOOOD!!!


Innan osten har kommit i!!

Häll över såsen över kött och purjolökblandningen

 



grädda i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter tills gratängen börjar få färg!

Servera med ris o sallad
jag hade inte ris hemma så jag fick ta en paket färsk pasta som jag hade i kylen och sen gjorde jag en tallrik med lite diverse salladsingredienser på..

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ GOTT!!

TESTA

o detta recept har jag hittat hos www.matplatsen.org där man kan hitta sååå mycket gosaker!!

TESTA DETTA...NI KOMMER INTE ÅNGRA ER!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0