enkel kycklinggratäng

ca 4 pers




Ja denna middagen fixade jag till idag och den var väl helt Ok för mig, resten av familjen tyckte att det var jättegott så klart att man då blir glad, Dessutom serverade jag ungdomarna middag som om de var på Resturang :) igår firade Denise och Fredrik tydligen 4 månader ihop, så japp...såklart att de skulle få känna på lite mysig stämning :) ( även om de nu tyckte det var lite pinsamt när jag kom fram där med kameran)



DEtta behövs till denna gratäng:

700 gram kycklinglårfile
1 paprika valfri färg (jag hade en röd)
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
salt
peppar
smör

SÅS:

5 Dl grädde
4 msk chilisås
1 msk koncentrerad kycklingfond
salt
1- 1 1/2 tsk sambal olek

topping:

riven ost
hackad persilja

GÖR SÅ HÄR:

börja med att bryna kycklinglårfileerna i lite smör i en stekpanna, dela dom en extra gång ifall de är stora.
krydda och låt puttra en stund på svag värme, och lägg dom sen till sidan en stund


(kyklingen är brynt och delat i mindre bitar)

strimla purjolök, paprika och vitlök och låt det bryna en stund i stekpannan utan att ta färg



Gör under tiden såsen, blanda grädde, sambal olek, chilisås och kycklingfond och krydda ev med lite salt...smaka av efter hur starkt du vill ha det.



smöra en ugnsform och bottna den med grönsakerna!
placera sen ut köttet jämt



häll sedan över såsen



strö över riven ost och hackad persilja
in i ugn 225 grader i ca 20 minuter

servera med t ex ris och sallad/kokta grönsaker


klar att avnjutas



En helt OK rätt som jag sa men inte den där *WOW*känslan för min del!
och man kan göra den antingen stark eller mild beroende på hur mycket sambal man tar i...min blev mellanstark.

PROVA GÄRNA







Kommentarer
Postat av: Jayne

Detta ska jag lägga i min receptbank...bra att ha. Jag älskar maträtter som man kan förbereda och sen in i ugnen...så bra när man jobbar länge eller på kurser..så man kan familjen själv "fixa" maten. :)

Tack för dina fina värmande ord...de värmer verkligen gott ska du veta.

Visst är det härligt när man får dessa små "bevis" på att barnen älskar och uppskattar en..underbart!!!

Idag åkte jag och V tåg...han ska fotografera till skolan och var lite orolig..så vi satte oss tillsammans..från centralen till svågertorp.

Han sa:Mamma du är knäpp.. bra men knäpp.

För jag hade min kamera med mig också och fotograferade hej vilt.. men sa jag..om jag gr så här så syns inte det DU gör..då slipper du tänka på det... hi hi hi

Vad hade man gjort utan barnen???

2010-11-14 @ 20:33:45
URL: http://jayne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0