brocolli,spenat och ädelpaj


MUMS sååå fabian god paj!!!! Hittade denna inne hos www.kryddburken  och jag håller med henne..MAN MÅSTE BARA TESTA FÖR ATT BEGRIPA HUR GOD DEN ÄR :)) Just nu begriper jag dessa ord, och helt klart så kommer jag göra denna fler gånger!!
Men eftersom denna är helt vegetarisk och jag är en köttmänniska så valde jag att ha lite rökt kall skinka till och givetvis sallad som jag fick över sen igår. :))



Detta behövs till denna GODA paj!!!

till pajdegen:

3 dl vetemjöl
150 gram smör/margarin
2-3 msk kallt vatten

till fyllningen:

1 brocollihuvud (delas i buketter)
ca 180-200 gram färsk spenat (finns i påsar)
ca 1 1/2 kvibille ädelost (alltså ca 200 gram)
5 små schalottenlökar
margarin
salt o peppar

Äggstanningen:

3 ägg
2 dl grädde
1 dl standarmjölk
salt och peppar

Gör så här:

Börja med att koka upp brocollin i lite lättsaltat vatten, låt rinna av och ställ åt sidan.
gör degen..blanda mjöl,margarin, vatten, o salt och knip snabbt ihop till en deg...låt vila i kylskåp 20-30 min.
hacka löken och bryn upp den tillsammans med spenaten som krymper ganska rejält
Här saltade och pepprade jag en aning.


spenat och lök precis ilagt med en klick margarin i en stekpanna


Efter en stund ser spenat och lökblandningen ut såhär ( har krymt till sig rejält) :)

Ta ut degen från kylen och tryck ut den i en pajform med löstagbar kant ca 25 dm
Dela den avrunna broccolin i minndre bitar och lägg det i botten av pajskalet
smula över hälften av kvibilleosten
sen lägger du över spenat och lökblandning
och resten av osten smulas över.

Gör äggstanningen genom att vispa ägg och grädde/mjölk lite lätt med en gaffel, smaka av med salt och peppar
häll blandningen över pajen och låt den sen grädda i ugn 175 grader i ca 30-40 minuter.
jag lossade min paj från *väggen* nästan på en gång men lät den svalna en aning innan jag skar i den!

SÅÅÅÅ UNDERBART GOD!!! men så älskar jag ju spenat och broccoli!! :))



och som sagt, till lite rökt skinka o sallad så blir det som en komplett måltid!!! :)

TESTA NU DETTA!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0