kryddstark korvgratäng

Jahapp, så var då veckans och månadens första jobbedag avklarad, kom hem och satte på en kopp kaffe med en gång, egentligen brukar jag aldrig dricka kaffe på eftermiddagen men jag kände att jag var sugen på det nu när jag kom hem så yes box..nu sitter jag här med en go kopp framför mig oxå tänkte jag dela med mig av ett väldigt gott recept som jag gjorde igår!


KRYDDSTARK KORVGRATÄNG MED AJVAR PINJUR 4-6 PERS


ingredienser


1 pak pasta 500 gram av valfri sort

3 st kryddkorvar tex choritzo eller annan kryddig korv ( jag kommer inte ihåg vad mina hette)

1 strimlad purjolök

6-10 färska champinjoner (jag hade 7 för mina var ganska stora)

2 dl vatten

2 dl vispgrädde

2 buljongtärningar kött eller grönsak ( jag hade höns, eftersom jag varken hade kött eller grönsaksbuljong hemma)

2-3 dl ajvar pinjur

1-2 tsk sambal Olek

vitlökspulver

salt

svartpeppar


riven ost till gratinering

 

Nu hade jag inte ajvar men jag hade en annan pinjur burk hemma och det är nog sak samma tror jag, smakade gott med denna jag hade i alla fall

 



GÖR SÅ HÄR


koka pastan enligt anv på paketet, häll av vattnet och lägg i pastan i en smord gratängform

Dela korven först på längden sedan tvärsöver så att det blir små halvmånar

skölj och skiva champinjonerna och strimla purjolöken





Bryn först korven i lite margarin i en stekgryta och efter en stund häller man i purjolök och svamp och låter det bryna med korven en stund.





Häll i ajvar pindjur, vatten,grädde och köttbuljongtärningarna, rör om så att tärningarna löses upp och tillsätt sen sambal Olek

krydda, salta och peppra och låt såsen koka ihop lite

Häll korvblandningen över pastan och fördela riven ost ovenpå




alla ingredienser är i och såsen ska bara kokas ihop


 

strax innan den ska in i ugnen..bara osten som ska fördelas

 

Grädda i 200 grader i ca 15 minuter tills osten smält och gratängen fått fin färg

severa med en fräcsh sallad

 

 



verkligen gott och lättlagat så detta kommer jag göra fler gånger! :))
Receptet har jag hittat inne hos http://ensidamedmat som jag har i länken här brevid!


Idag blir det bara lite rensning i kylen här hemma för jag har mat över både från lasagnedagen och från igår så det får bli lite så där plock idag, så att det inte ligger och bli gammalt!

Och vart blir sommaren av?

Igår tog jag denna bilden..inte världens bästa men man ser i alla fall Regnbågen som visade sig igårkväll



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0