varm smörgåstårta




Mmmm...va gott...en riktigt fredagsmysig rätt måste jag säga och inte så svårt att göra heller.
Detta recept hittade jag inne på www.ensidamedmat.se och jag kommer absolut göra om den fler gånger :)
Idag var det jag Mr D, Jeppe och Denise som delade på denna läckerbit och man blev verkligen mätt!!

receptet är till för 4 personer:

500 gram blandfärs
1 röd paprika
1 gul lök
1 vitlök
3 dl creme fraiche *paprika/chili
1 burk skivad svamp
6 landgångsbröd
riven ost
salt
peppar
1-2 msk basilika
colorit soya

Till toppingen:

250 gram mozzarellaost
3-4 skivade tomater
1 skivad rödlök
riven ost
oregano

gör så här:

Börja med att fräsa upp färsen i lite margarin i en stekpanna, när färsen är genomfräst så rör ner de grovhackade grönsakerna...(lök, paprika, och svamp)
pressa i vitlöken och smaka sen av med salt,peppar och basilika, låt småputtra en liten stund.
Rör i creme fraichen och puttra ca 5 min ytterligare

blir färsen väldigt lös så kan man göra en redning på mjöl och vatten och vispa ner. ( detta slapp jag)
häll ev i lite coloritsoya om färgen är trist

lägg ett bakpapper på en plåt och lägg sen på två landgångsbröd
strö över lite riven ost
Jämna bröden med köttfärsfyllning

sen ett lager bröd till..men denna gången lägger man brödet på motsatt håll..och då kan det bli lite klipp och klistra :)
samma procedur där..ost och köttfärsfyllning

Tredje lagret strör man bara lite ost på och sen dekorerar man med mozzarellaost,tomatskivor,rödlök och några svarta oliver.
krydda med oregano
ugn 225 grader i ca 15-20 minuter.
servera med sallad
MUMS




Tre lager är fyllda..två med köttfärs och ost och översta lagret endast med ost (än så länge)


dekoration pågår ;)




här är den färdig men ogratinerad




Färdiggratinerad...krämig,mumsig och supergod!

TESTA

Kommentarer
Postat av: Katja - Foodelicious

Oh vad gott det ser ut!! Älskar varma mackor och denna tårtan skulle jag verkligen vilja äta just nu :)

2011-08-03 @ 18:56:21
URL: http://foodelicious.se
Postat av: annette

ja du får testa den Katja :) den var över förväntningarna ;))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0