detta var nåt av...

...det godaste jag ätit på länge :)
så helt klart smakade det lika gott som det luktade om inte godare :))

gratäng med kassler,potatis,purjolök och vitlöksgrädde 4-6 pers




Detta behövs:

400-500 gram kassler ( jag hade rökt fläskytterfile hemma) och på den biten använde jag ca 700 gram
10 potatisar (jag hade stora potatis så det kändes inte som att jag skalade 10 st) :)
1 gul lök (jag hade en purjolök istället)
3 dl grädde (jag använde 4 dl eftersom jag hade lite mer kött än ursprungsreceptet)
2 vitlöksklyftor
salt o peppar (uteslöt peppar och tog persillade istället)
rikligt med riven ost (västerbottenost hade jag)

GÖR SÅ HÄR:

börja med att skala potatisen och skär den i tunna skivor, hacka purjolöken och skär köttet i mindre bitar alt. strimlor.
smörj en ugnsform.
varva potatis,kött och purjolök (mitt lager kom upp i tre har jag för mig)
salta och peppra efter smak (tänk på att kasslern är ganska salt i sig)
blanda grädde med pressad vitlök och häll såsen över gratängblandningen.
riv rikligt med god ost över.
sätt in i ugn 225 grader i ca 60 minuter eller tills du märker att potatisen är mjuk.

Ta ut den och låt den svalna något och servera sen med fräcsh sallad eller bara som jag, lite tomater och skivad gurka och ett glas rött till det :))

MUMS!! SUVERÄNT GOTTIGT!


PRECIS UTTAGEN FRÅN UGNEN OCH FÖR VARM ATT ÄTA MED EN GÅNG!

men efter en stund är det bara såååååå yummi yummi!! NI MÅSTE TESTA!!!


KRÄMIGT OCH GOTT!!

ursprungsreceptet har jag hittat på www.matklubben.se



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0